Първобългарите, наречени кимери (кимерийци) - 2
по следите на един забравен летопис
Иван Митев
Кимерите – страшни и непознати
Въпреки многобройните исторически извори , кимерите и днес си остават един слабопроучен народ.
Това е така , защото до нас са достигнали единствено записките на
техните врагове – асирийци , елини и римляни , докато самите кимери не
са оставили собствени писмени паметници. От древните летописи ние
научаваме за движениатa и военните действия на кимерите , но за техния
език , култура и обществени порядки там почти нищо не се споменава.
Несъмнено кимерите са един войнствен и свободолюбив народ , при това
конен народ като нашите прадеди. Като истински конен народ кимерите са
се славили с ценните си породисти коне , за които съобщава Страбон.
Остатък от нея са прочутите породисти коне камарги , носещи
името на кимерите. Те и днес се развъждат в Прованс и се смятат за
наследство от кимерийското племе волци , заселило се по тези земи.
За култа към коня , свойствен за кимерите и другите конни народи ,
свидетелствуват някои предмети , намерени при разкопки на кимерийски
селища: брадва с формата на конска глава и украшение във формата на
трираменна свастика , съставена от три конски глави.(12)
Страбон
също ни загатва и за високата духовна култура на кимерите , чрез която
те са повлияли на възникващата на Запад аристокрация. Коя аристокрация
има той предвид? Известно е , че при нашествието си в Западна Европа
кимерите се присъединяват към келтите . Следователно става дума за
келтската аристокрация. Следи от кимерийската аристократическа традиция
могат да бъдат открити в епоса за Крал Артур и в уелския сборник от
легенди , свързани с него – Мабиногион. Те са едно наследство от
келтокимерите бритони и логри , владели Южна Англия преди
англосаксанското нашествие. При това и кралството на Артур – Логрия ,
носи името на логрите.
В този възлов откъс Страбон споменава и за още нещо , което е свързано с
културата на кимерите – погребенията. След като навлезлите в Унгарската
равнина кимери разпознават гробовете на предците си , тук очевидно
става дума за големи и добре запазени гробници-могили като тракийските у
нас. Такива могили , наречени кургани , се срещат в земите на Южна
Русия и Украйна , обитавани някога от кимерите. Според разказа на
Херодот скитите са свързвали могилата при р. Тюрас с легендата за
самоубилите се кимерийски благородници. Не всички кургани обаче са
наследство от кимерите – в много от тях са открити погребения на скитите
, или на ранните индоевропейци , създатели на така наречената "Курганна култура”.
Името на кимерите е предмет на различни определения и мистификации. На древен келтски език кимериец означава "хищник” или "разбойник” , което съответствува на завоевателския нрав на кимерите. На английски Cimmerian
е също и нарицателно за "тъмен , мрачен , непрогледен”. Това се свързва
с утвърдената от Омир митична представа за кимерите като обитатели на
някаква мрачна земя , където не грее Слънце.
Според д-р Светлозар Попов кимериец произхожда от индоевропейския корен ким- (хим-) , имащ значение на "зима” или нещо , свързано със севера и студа.(13)
Тази хипотеза се съгласува със схващането за северния произход на кимерите.
За езика на кимерите няма преки исторически свидетелства. До нас
единствено са достигнали имената на трима от техните царе :Теуспа ,
Тугдам и Сандакшатра. Първите две имена не са известни сред други
народи. Едното от тях – Тугдам , записано от Страбон и като Лигдам ,
звучи близко до името на българския Кан Кардам. За
наша изненада обаче името на тугдамовия син – Сандакшатра , е типично
за иранската именна традиция. То дава основание на някои изследователи
да приемат , че кимерите са народ от ирански произход.
Иранци ли са кимерите? На този въпрос ние не можем да дадем
утвърдителен отговор , при положение , че Страбон ги нарича тракокимери ,
а други римски историци ги отнасят към келтите , към които принадлежат и
съвременните потомци на кимерите – уелсците. Различните представи за
народността на кимерите изглежда имат основание , след като персийският
цар Ксеркс , управлявал около 470 г. Пр. Хр. , различава кимери от Амиргия и кимери , носещи островърхи шапки.
Тези различия ние свързваме с продължителните странствувания и
преселения на кимерите , при което отделните групи кимери са увлекли и
племена от ирански (мидянски) , тракийски и келтски произход , смесили
са се с тях и са приели техния език и народностни традиции. Така са се
обособили главните кимерийски клонове , всеки с различен народностен
облик. От това не бива да си правим извода , че кимерите поначало
принадлежат към един от тези познати индоевропейски народи.
От сведенията за народностната
принадлежност на кимерите , както и за старите им обитания заключаваме ,
че във всички случаи те са индоевропейски народ. Още повече , че и в
"Джагфар Тарихи” , те са поставени в една общност редом с други
индоевропейски народи – масагети , саки , българи , алани , арменци. Там
също така кимерите се определят като клон на синдийското племе. Под синдийци
могат да се разбират иранските народи , състовлявали основното
население на планините на север от Индия , наричани някога Синд. Но в
Джагфар тарихи още се казва , че Върховният бог на синдийците , т.е. на
кимерите и древните българи , е Тангра или Тара. Тези две
имена , с които нашите прадеди са призовавали своя Върховен Бог , са
непознати сред иранските народи , но техните следи водят към келтските и
германските народи. Близки до Тангра са понятията за мълния в английския и германския език – сътветно thunder и donner. А с имена , близки до Тара е наричан Богът-гръмовержец в келтския и германския пантеон – съответно Taran и Thor.
От расова гледна точка кимерите са високи и синеоки , също като тевтонските си съюзници. Следователно те принадлежат към Нордическата раса – основната раса на индоевропейците.
Достоверна представа за мястото на кимерите в индоевропейското
семейство ни дава теорията на Йоханес Нев за родословието на
индоевропейците , основана върху най-новите постижения в тази област на
народоизследователското дело.(14) Съгласно тази теория индоевропейският
пранарод се обособява в една изолирана област на Северна Европа. През V хил.пр.Хр.
този пранарод се разселва на югоизток и от него се обособяват двата
главни клона на индоевропейското семейство. Индоевропейците , заселили
се в степите на Източна Европа , са народът на Курганната култура. Те се считат за прадеди на иранците , известни под древното име арии.
В северната прародина остава пранародът , от който по-късно се
обособяват келтите , германите и римляните. На тези два клона
съответствуват двете основни групи индоевропейски езици : Сатем и Кентум. Към групата Сатем спадат иранските , словенските и балтийските езици , а към Кентум – келтските , германските и латинският.
Летописът на Раковски свидетелствува , че кимерите се разселват по пътя
на по-старите индоевропейски преселения , но много по-късно от тях –
през II хил.пр.Хр. Това ни дава основание да изведем произхода на кимерите от келтско-германския пранарод. Оттук следва да приемем , че кимерите са говорили език от групата Кентум.
Един загадъчен език от тази група е тохарският.
Той е сходен с келтския и латинския , но е открит на хиляди километри
на изток от областта на тази група езици – в земите межзу реките Амударя
и Сърдаря в Средна Азия. Тохарският е неговорим език , известен от
текстове , записани на индийската писменост брахми.(14) Тези
писмени паметници свидетелствуват за преселението на народ , близък до
келтите в тези земи през далечното минало. Единственият такъв народ, за
който имаме подобни исторически сведения , са кимерите. Възможно е този
език всъщност да е смятаният за изчезнал кимерийски език.
Съществени езикови успоредици Петър Добрев открива между келтските
народи , живеещи на Британските острови , и народите на Памир ,
родствени с българите. Общото ни езиково наследство с тези народи ,
живеещи в толкова отдалечени географски области , е наследство от езика
на нашите прадеди – кимерите , разселили се някога по тези земи.
Кимерите и българскитенародности корени (вместо заключение)
В настоящото изследване разгледахме всички налични извори за кимерите с
оглед подробното изясняване на въпроса за кимерийския произход на
българския народ. Поради оскъдните сведения за тяхната народностна и
културна самоличност ние не можем да постигнем едно задълбочено
проучване на общото ни културно и езиково наследство. Все пак общите
сведения за кимерите показват , че те имат много сходни черти с древните
българи. Също като тях нашите прадеди са се прославили с високите си
войнски добродетели и аристократически традиции , и са разпростряли
културното си влияние сред много народи по Света. Древните българи също
са конен народ , прочут с ценните си породисти коне – наричани"небесне
коне”, за които според древноиндийския епос Махабхарата са се водили
войни.
Изображенията на средновековни български владетели върху печати и
цветни илюстрации , както и на техни поданици , свидетелствуват , че
древните българи не са някакви измислени туранци или монголоиди , както
ни заблуждават разни платени съчинители на антибългарски "теории”.(16)
Нашите прадеди са от Нордическата раса , както и кимерите , описани от
Плутарх.(17)
Древните летописи и някои географски названия потвърждават разказа
за разселването на кимерите , представен в Летописа на Раковски – от
северната прародина Скандинавия към Волга , Черно море и земите на
Северна Германия. С това те доказват историческата достоверност на
Летописа , а заедно с него и на другите документи , свидетелствуващи за
кимерийския произход на българите – Джагфар Тарихи , Родословието на
Гомер и записките на Прокопий Кесарийски. Съгласно Летописа българите
произхождат от един ранен клон на кимерите – от онези кимери , които са
приели името на Цар Болг , управлявал в "страната на Изток”. Коя е тази
страна , в текста не се уточнява , но може би става дума за земите до
Волга и Черно море , споменати преди това.
Разказаните тук събития се съгласуват и с другите сведения за
ранната българска история. Според индийски , китайски и други извори
българите са имали държава на изток, наречена Балхара , но в земите на
северозапад от Индия. Тя наистина е много древна държава –
съществуването и през VIII-VII в.пр.Хр. е засвидетелствувано в
Махабхарата , но Петър Добрев отнася нейната история и по-назад във
времето – към X в.пр. Хр., според последните си проучвания. Към I в. от
Хр. Хунски нашественици унищожават Балхара и принуждават българите да
се изтеглят на запад. Нашите прадеди основават нова държава в земите на
север от Кавказ , която по-късно се разширява в земите на север от Черно
море и получава името Стара Велика България. За пръв път българите се
явяват на историческата сцена на Европа след разпадането на Атиловата
империя , в началото на VI в., според Енодий , Теофан (18), Манасиевата
хроника и Летописа на Раковски. Дотогава изглежда българското име е
било непознато сред народите на Европа.
От друга страна обаче , в преданията за най-старата ирландска
история се разказва за народа Фир Болг , заселил се в Ирландия през
предисторическите времена. Неговото име буквално означава "хора на Болг”
, т.е. потомци на Болг , Българският Праотец. За такъв народ болги ,
преселил се през III-II пр.Хр. на Британските острови от Партиянското
царство се съобщава и в историята на Уелс (19,20)Следователно в тези
предания е запазен споменът за ранното присъствие на българите в Европа.
Познанията за общото родословие на българи и кимери , както и за
пътищата на техните преселения , ни помагат да изясним някои успоредици
на българското културно и езиково наследство в земи , където няма
доказано българско присъствие.
С въпроса за кимерите не се изчерпвт нашите изследвания върху
произхода на българския народ. Както подчертахме в началото , нашият
народ произхожда от две народностни групи – кимери-БОЛГИ и иранци-АРИИ ,
затова сме БОЛГ-АРИИ. По иранска линия древните българи са родствени с
масагетите и саките – два древни народа , живяли в Средна Азия. В
тяхното наследство откриваме много български култулни следи. От друга
страна , понятието тракокимери насочва вниманието ни към траките , които
също са наши прадеди. То показва , че траките и древните българи
поначало са родствени народи , и няма нищо случайно в избора на Кан
Исперих за новата българска родина. Накрая следва да отбележим , че в
някои летописи древните българи се определят като родствени с халдеите
(влъхвите) , за които не е известно да са кимери по произход. Всички
тези въпроси са предмет на нашите по-нататъшни проучвания.
Библиографска справка
1.Петър Добрев. История на българската държавност – София ,1995, 72-82с.
2.Петър Добрев. Сказанието за Атиловите хуни – С.,1997.
3.Пиер Кребс. Стратегия на културната революция, май 1986г., Университет Виена, www.thule-seminar.org
4.Георги Стойков Раковски. Съчинения т.4 – С., 1988,261-264с.
5.Мирослав Домбрадски. Келтите на Балканския полуостров – С., 1984 , 76-79 с.
6.Петър Добрев. История разпъната на кръст.Част II :Манипулациите на 20 век – С., 1998 , с.90.
7.Кузман Шапкарев. Сборник от български народни умотворения – С.,1968,с.204
8.Жорж Дюмезиль. Скифы и нартиы – Москва,1990,53-54с.
9.Reinhard Schmoeckel. Die Indoeuropaer.Aufbruch aus der Vorgeschichte – Berlin , 1999 , s.281-278.
10. Стефан Никитов. Древните цивилизации. Книга II – С., 1983 , 7-12 с.
11.Василий Татищев. История России т.1 – 260 с.
12. www.kimmerier.de
13.Светлозар Попов. Авитохол и Ирник.Начало на българската държавност – Варна,1999,79-80с.
14. Johanes P.Nev. Die familie der Indoeuropaer – Elemente 6 , Kassel , 1998 , 103-110 s.
15.Reinhard Schmoeckel. Die Indoeuropaer … - s.346-349.
16.Петър Добрев. Българи, тюрки , славяни – С.,1996.
17.Методи Попов. Наследственост , раса и народ. Расова принадлежност на българите – София , 1938.
18.Ганчо Ценов. Произходът на българите и начало на българската държава и на българската църква – София , 1910 , 110 – 139 с.
19.L.Lloyd. A history of Wales.5. Ed.London , 1954 , p.30.
20. Петър Добрев. Необяснимото и необикновеното в ранната българска история – С., 1993 , 109-119 с.
|